خشم و نگرانی مقام‌های جمهوری اسلامی از سفر بایدن به خاورمیانه

دور تازه حملات لفظی حملات مقام‌های جمهوری اسلامی علیه آمریکا آغاز شده است

مقامات جمهوری اسلامی همزمان با سفر خاورمیانه‌ای بایدن بر تندی لحن خود افزوده‌اند- عکس از سایت راه دانا

سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به اسرائیل و مجموعه اظهارات مقام‌های دو کشور با خشم مقام‌های جمهوری اسلامی مواجه شده و آنها موجی از حملات و ادعاها و تهدید‌ها علیه او به راه انداخته‌اند.

بایدن که در خاورمیانه به سر می‌برد، در گفت‌وگویی اختصاصی با کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفت سپاه پاسداران را همچنان در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا نگه خواهد داشت، حتی اگر به قیمت مرگ برجام تمام شود.

بایدن درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی هم گفت از گزینه «زور» به عنوان آخرین گزینه برای جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

این اظهارات و تلاش دولت بایدن برای تقویت روابط اسرائیل با کشورهای عرب منطقه، با خشم و نگرانی مقامات جمهوری اسلامی روبه‌رو شده است.

در تازه‌ترین اظهارنظر، ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در واکنش به اظهارات بایدن گفته است این حرف را «به حساب جنگ روانی، توهم و خواب آلودگی مسبوق به سابقه آنان می‌گذاریم.»

او افزود آمریکا و اسرائیل تاوان استفاده از کلمه ««توسل به زور» علیه جمهوری اسلامی را خواهند داد.

پیشتر، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت یازدهم هم در واکنش به سفر بایدن و مجموعه اظهار‌نظر‌های مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی در این روز‌ها، گفته است تهران «ناامنی و بحران را در منطقه نمی‌پذیرد و هرگونه خطایی در این منطقه با پاسخ سخت و پشیمان‌کننده‌ای مواجه خواهد شد.»

رئیسی همچنین به برنامه عادی سازی روابط اسرائیل با برخی کشور‌های منطقه نیز واکنش نشان داد و ادعا کرد این روابط برای اسرائیل «امنیت» نخواهد آورد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه هم گفته است جمهوری اسلامی در ارتباط با برنامه هسته‌ای خود «هرگز از حقوق مسلم ملت کوتاه» نخواهد آمد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیرعبداللهیان برای چندمین‌بار این ادعا را مطرح کرد که «دستیابی به توافق خوب، قوی و پایدار هدف ماست» و «بی تردید خیمه شب بازی کاخ سفید و صهیونیسم در منطقه، ما را مصمم‌تر می‌سازد.»

مقام‌های جمهوری اسلامی از زمانی که دولت ابراهیم رئیسی در ایران به قدرت رسیده است، بارها خود را مصمم به حل و فصل برنامه اتمی خود با غرب نشان داده و حتی در چندین دور مذاکرات هم حاضر شده‌اند، اما این مذاکرات تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

اصرار تهران به خروج سپاه پاسداران از فهرست تروریستی آمریکا یکی از دلایل بی‌نتیجه ماندن این دور از مذاکرات است که امیرعبداللهیان هم پیش‌تر به این موضوع اشاره کرده و به طور تلویحی از سپاه خواسته بود از کنار این مساله بگذرد.

او فروردین ماه امسال گفته بود فرماندهان سپاه به او گفته‌اند که «موضوع سپاه نباید مانعی بر سر توافق باشد» و این اظهارات آنها را «از خودگذشتگی» و «ایثارگری» خوانده بود.

این اظهارات البته در همان زمان با واکنش و انتقاد‌های محافظه‌کاران همراه شد و منجر به خروج مساله سپاه از پرونده مذاکرات نشد.

برخی از کارشناسان بر این باورند که سپاه پاسداران مذاکرات برجام را به گروگان گرفته است و تنها در صورتی با احیای برجام موافق است که نامش از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا حذف شود.